به نام خداوند جان و خرد

همایش سوغات ادب شیراز

hafez shiraz festival header - همایش سوغات ادب شیراز - hafez-shiraz-festival-header -  -

شاعران گمنام شیرازی در ایام نوروز به مردم معرفی شدند

«سوغات ادبِ» شیرازی ها برای گردشگران میزبانی حافظ از مشاهیر ادبی کهن و معاصر ایران

میزبانی حافظ از مشاهیر ادبی کهن و معاصر ایران
شاعران کمتر شناخته شهر شیراز در نمایشگاهی با عنوان «سوغات ادب» به شهروندان و گردشگران معرفی شدند.
رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهراری شیراز با بیان این مطلب گفت: ظرفیت های ادبی شهر شیراز چه در حوزه شاعران متقدم و چه متأخر و معاصر همواره تحت الشعاع حافظ و سعدی، دو قلۀ شعر فارسی قرار گرفته اند و کمتر برای ایرانیان و حتی شهروندان شیرازی شناخته شده اند.
گشتاسبی راد افزود: برگزاری رویداد ادبی و هنری « جشنواره شیراز از گل بهترو» در گذر حافظیه شیراز در پر ترافیک‌ترین جاذبه گردشگری ایران یعنی آرامگاه خواجه اهل راز فرصتی مناسب را فراهم آورد تا این حوزه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: بر همین اساس در نمایشگاهی با عنوان «سوغات ادب» دیوان اشعار شاعران شیرازی در معرض دید عموم مردم و گردشگران مشتاق قرار گرفت.
دکتر گشتاسبی راد با اشاره به استقبال خوب از نمایشگاه سوغات ادب گفت: از دیوان شاعرانی همچون قاآنی شیرازی، اهلی شیرازی، بابافغانی شیرازی، شوریده شیرازی، وصال شیرازی و مکتبی شیرازی که شناخته شده‌تر هستند تا شاعران گمنامی همچون ملولی شیرازی، سُها شیرازی، آذرخش شیرازی، بهایی شیرازی، راز شیرازی، جنید شیرازی، نثار شیرازی و … در این نمایشگاه به مردم معرفی شدند.
رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهراری شیراز افزود: علاوه بر این، شاخص ترین تذکره های شعر شیراز که در برگیرنده زندگی‌نوشتِ شاعران این شهر هستند از جمله تذکره مرآت الفصاحه، تذکره شعاعیه، آثار عجم و تذکره دارالعلم نیز مهمان «سوغات ادب» بودند.
ایشان با بیان اینکه اشعار گویشی و فولکلور شیرازی هم در این نمایشگاه به مردم معرفی شد گفت: با توجه به اهمیت این ژانر از شعر فارسی به ویژه در شیراز، مجموعه آثار چند چهره شناخته شده شعر گویشی همچون «شیراز» و «شیراز از گل بهترو» از بیژن سمندر، «شمیم نسترن»، «بهار  نارنج» و «نسیم دلگشا» اثر یداله طارمی و «آفتُو جِنگ شیراز» سروده احد ده بزرگی هم در «سوغات ادب» عرضه شد.
نمایش سردیس و تندیس 36 تن از مشاهیر ادبی ایران  
گشتاسبی راد همچنین به بر پایی نمایشگاهی از سردیس و تندیس 36 چهره شناخته‌شده زبان و ادبیات‌فارسی از گذشته تاکنون اشاره و خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه که در گذر حافظیه و درست در مقابل در ورودی آرامگاه بر پا شد تندیش شاعران متقدم از رودکی، جامی، وحشی بافقی، نظامی، مولوی، فردوسی، محتشم، خیام، سعدی،حافظ و … گرفته تا شاعران معاصر همچون شفیعی‌کدکنی، شهریار، شاملو و حتی نویسندگانی چون جلال آل احمد، محمود دولت آبادی، سیمین دانشور و … در ویترینی زیبا در معرض دید مردم قرار گرفت.
نقالی، پرده خوانی و اجرای پرفورمنس های ادبی در «شیراز از گل بهترو»   
وی به اجرای حداقل 80 ساعت نقالی و پرده خوانی در جشنواره «شیراز از گل بهترو» گذر حافظیه در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: شیراز یکی از مراکز مهم و حتی به نوعی زادگاه هنرهای آیینی ایران است بنابراین با توجه به همین موضوع و البته معرفی ظرفیت های ادبی شهر، بر روی یک سکو در گذر حافظیه هر روز از ساعت 10 تا 22 به تناوب نقالی و پرده خوانی به اجرا در آمد. همچنین در سکویی با عنوان «شاعرانه های شیراز » روزانه 4 ساعت مشاعره، غزل خوانی و پرفورمنس های ادبی اجرا شد که بنابراین جشنواره شیراز از گل بهترو  توانست در تمام ایامِ حضور گردشگران در فضای حافظیه با استفاده از رویدادهای ادبی، ضمن معرفی توانمندی های فرهنگی و هنری شهر، جاذبۀ جدید گردشگری برای شیراز بر مبنای «گردشگری رویداد» ایجاد کند.

۱۳۹۸/۰۱/۱۸
منبع : سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز